Ko?ma: Â??k Edebiyat?’n?n en sevilen ve en yayg?n olarak kullan?lan ?iir biçimidir. Ko?malar genellikle lirik konularda söylenir.
Dörder m?sral?k bölümlerden olu?ur. Dörtlük say?s? genelde üç ile be? aras?nda de?i?ir. Alt? dörtlükten olu?an ko?malar da vard?r. 11’li hece ölçüsüyle (6+5 ya da 4+4+3 durakl? olarak) yaz?l?r/söylenir. 4+3 ve 4+4 kal?b?yla söylenmi? ko?malar da vard?r.
Sözlü Türk Edebiyat?n’daki ko?uk naz?m ?eklinin devam? niteli?indedir. Ko?malarda de?i?ik kafiye örgüleri kullan?l?r. En yayg?n kafiye örgüsü: abab cccb dddb cccb ... veya; aaab cccb dddb... veya; xaxa bbbc ccca ddda... ?eklindedir. Son dörtlükte ?airin ad? veya mahlas? geçer. Ko?malar konu yönünden Divan Edebiyat?’ndaki Gazel ve ?ark?’ya benzer. Türk Edebiyat?’n?n tan?nm?? ko?ma ?airleri Karaco?lan, Bayburtlu Zihni, A??k Ömer ve Erzurumlu Emrah’t?r.
Genellikle saz e?li?inde, ezgiyle söylenen ko?malar, ezginin niteli?ine göre “Acemi ko?mas?, Ankara ko?mas?, topal ko?ma, kesik kerem” gibi türlere ayr?l?r.
A?k ve do?a konular?n?n yan? s?ra, ayr?l?k, özlem, yaln?zl?k, gurbet, s?la, ölüm gibi temalar? i?ler.
Ko?malar konular?na göre dört çe?ittir:
a) Güzelleme: ?nsan, hayvan ve tabiat güzelliklerinin anlat?ld??? ko?malara denir. En ünlü ?airi Karacao?lan (17. yy) d?r.
b) Koçaklama: Yi?itçe bir anlat?mla söylenen, kahramanl?k ve sava? konulu ko?malard?r. Bu türün en ba?ar?l? sanatç?lar? Köro?lu (16. yy) ve Dadalo?lu (19.yy)'dur.
c) Ta?lama: Toplumun ve insanlar?n eksik yönlerinin ele al?narak, bunlar?n ele?tirildi?i ko?malard?r. Ayn? konunun i?lendi?i ?iirler Divan Edebiyat?’nda hiciv, Bat? edebiyat?nda satir, ça?da? edebiyatta yergi olarak adland?r?l?r. Bu türün ünlü ozan? Seyrani (19. yy)'dir.
d) A??t: Ölüm ve do?al afetler üzerine özel bir ezgiyle söylenen ko?malard?r. Ölüm konulu ?iirlere Sözlü Türk Edebiyat?’nda Sagu, Divan Edebiyat?’nda Mersiye ad? verilir.